🇸🇪 SALSA Nr.2 Pedagogiska aspekter i salsadans 🇸🇪 (Svenska)
Pedagogiska aspekter i salsadans
Juliet McMains är professor på dansprogrammet vid University of Washington. Hon
uttrycker att improvisation är en central del i salsamusik och salsadans, när den lärs ut i
formella dansklasser så sätts ofta denna kärnkomponent i andra rummet. Istället läggs fokus
på steg och kombinationer. McMains uppmanar sina elever att utveckla deras
improvisatoriska förmågor redan första dagen av kursen med vikt på att ta över ägandet av
musikalisk interpretation. Hon vill att eleverna ska skapa ett beroende av lusten att reagera till
musiken före dem vänjer sig att utföra koreograferade kombinationer som inte direkt är
inspirerade av musiken. Vilket är ett vanligt resultat då man repeterar kopierade mönster från
en lärare. Att kräva att eleverna ska göra improvisatoriska val inom en stram begränsad
struktur uppmanar dom att börja ta musikaliska betingade val. Detta framkallar en känsla av
ägandeskap av dansen samtidigt som de utvecklar deras musikalitet, personliga stil och
tekniska färdigheter. Man bör inte vänta tills man uppnått en teknisk kompetens innan man
börjar öva improvisatoriska strategier, det är i så fall att ignorera det verkliga hjärtat av
konstformen. Mcmains skriver att man kan använda sig av livemusiker i undervisningen. Det
med syftet att lära sig känna igen individuella rytmer och förstå hur de hänger ihop i dess
polyrytmiska mönster. Detta gör man genom att lyssna till de olika lagrena av musiken, varje
enskilt instrument i taget och sedan lägga på ett efter ett. Hon kallar salsans olika lager av
musik för en smittsam polyrytmik, som tilltalar dansaren att röra sig (McMains, 2016).
Polyrytmik är per definition två eller flera rytmer med kontrasterande betoningsmönster
sammanförda till en (Nationalencyklopedin, 2020).
Jag instämmer i vad McMains uttrycker,
improvisation bör vara en del av undervisningen redan från start då det är en central del i
salsadans. Det behöver också alltid vara i relation till musiken. Att bryta ner musikens olika
lager är också en god idé för att förenkla inlyssnandet för eleven. I mitt arbete med
improvisation i relation till musik i salsadans så ser jag till att alltid till att övningarnar har
smala ramar, där man arbetar med en sak i taget. Inom dessa ramar bör det också finnas en
frihet till personligt uttryck.
Referenser:
- McMains, J. (2016). Salsa Steps Toward Intercultural Education. Journal of Dance
Education, 16(1), 27-30. { 2020-04-24 desde:
https://doi.org/10.1080/15290824.2015.1048865
Comments
Post a Comment