🇸🇪 SALSA Nr.2 Pedagogiska aspekter i salsadans 🇸🇪 (Svenska)

 

Pedagogiska aspekter i salsadans

Juliet McMains är professor på dansprogrammet vid University of Washington. Hon

uttrycker att improvisation är en central del i salsamusik och salsadans, när den lärs ut i

formella dansklasser så sätts ofta denna kärnkomponent i andra rummet. Istället läggs fokus

på steg och kombinationer. McMains uppmanar sina elever att utveckla deras

improvisatoriska förmågor redan första dagen av kursen med vikt på att ta över ägandet av

musikalisk interpretation. Hon vill att eleverna ska skapa ett beroende av lusten att reagera till

musiken före dem vänjer sig att utföra koreograferade kombinationer som inte direkt är

inspirerade av musiken. Vilket är ett vanligt resultat då man repeterar kopierade mönster från

en lärare. Att kräva att eleverna ska göra improvisatoriska val inom en stram begränsad

struktur uppmanar dom att börja ta musikaliska betingade val. Detta framkallar en känsla av

ägandeskap av dansen samtidigt som de utvecklar deras musikalitet, personliga stil och

tekniska färdigheter. Man bör inte vänta tills man uppnått en teknisk kompetens innan man

börjar öva improvisatoriska strategier, det är i så fall att ignorera det verkliga hjärtat av

konstformen. Mcmains skriver att man kan använda sig av livemusiker i undervisningen. Det

med syftet att lära sig känna igen individuella rytmer och förstå hur de hänger ihop i dess

polyrytmiska mönster. Detta gör man genom att lyssna till de olika lagrena av musiken, varje

enskilt instrument i taget och sedan lägga på ett efter ett. Hon kallar salsans olika lager av

musik för en smittsam polyrytmik, som tilltalar dansaren att röra sig (McMains, 2016).

Polyrytmik är per definition två eller flera rytmer med kontrasterande betoningsmönster

sammanförda till en (Nationalencyklopedin, 2020). 


Jag instämmer i vad McMains uttrycker,

improvisation bör vara en del av undervisningen redan från start då det är en central del i

salsadans. Det behöver också alltid vara i relation till musiken. Att bryta ner musikens olika

lager är också en god idé för att förenkla inlyssnandet för eleven. I mitt arbete med

improvisation i relation till musik i salsadans så ser jag till att alltid till att övningarnar har

smala ramar, där man arbetar med en sak i taget. Inom dessa ramar bör det också finnas en

frihet till personligt uttryck.


Referenser:

- McMains, J. (2016). Salsa Steps Toward Intercultural Education. Journal of Dance

Education, 16(1), 27-30. {  2020-04-24 desde:

https://doi.org/10.1080/15290824.2015.1048865

Comments

Popular posts from this blog

SALSA NR.4 - 🇪🇸 BASE, ESENCIA Y DOMINIO 🇪🇸

🇸🇪Undervisningspraktik som gynnar utvecklingen av elevernas kreativa förmågor. 🇸🇪(SVENSKA)

🇸🇪 SALSA Nr 1. Salsa, musik och identitet 🇸🇪(Svenska)